Actueel



Klik hier voor de nieuwe zorgverzekeringsoverzichten


TINNITUS (Oorsuizen).

Tinnitus is een klacht waar ik mij in de laatste maanden intens in heb verdiept.
Ik heb ervaren dat mensen die hier niet mee bekend zijn er gemakkelijk een antwoord op hebben:”Ach, het is het ruisen van het bloed, iedereen heeft het”
Zo hoeft de spreker  dan er niet verder op door te gaan.
De  patient voelt zich dan een zeurpiet  die van een mug een olifant maakt.
Weinig positiviteit dus.
Deze klacht heeft juist positiviteit broodnodig.
Daarom ben ik op onderzoek gegaan naar:wat kan mensen helpen na eerst een bezoek aan de huisarts te hebben gebracht.
Deze kan uitleggen wat er aan de hand ZOU kunnen zijn en je doorverwijzen zo nodig, naar de KNO arts, omdat die de uitgebreide onderzoeken kan doen.
Als je weet wat er speelt kun je rustig nadenken  over:hoe nu verder.
Over dit laatste wil ik je meer info verschaffen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden.
 

TINNITUS: WAT IS HET?

Tinnitus komt bij  zeker 2 miljoen mensen voor. Je hoort ruisen,piepen, fluiten,hoog,laag zacht en hard, combinaties van al deze geluiden,onafgebroken of onderbroken.
Soms is het ineens een poosje weg, dan begint het weer.
Tinnitus kan voorkomen met en zonder gehoorverlies.
Pas op als je internet opgaat.Wees kritisch en neem niet alles voor zoete koek aan.
Helemaal onder dit artikel zal ik een paar links plaatsen,waar je wat aan kunt hebben.
 

HOE KOMT HET?

Er kunnen een heleboel oorzaken zijn.
Mijn ervaring is, dat stress en blootstellen aan teveel lawaai de ergste boosdoeners zijn.
Maar daarnaast kunnen  het afwijkingen zijn aan het gehoororgaan,hersenen of het kaakgewricht .
Ook gebitsproblemen. Nek en wervelkolom klachten.Een niet goed doorgemaakte griep of verkoudheid.
Een niet goed functionneren van de Buis van Eustachius.
Bijverschijnsel van andere aandoeningen.
Bijwerkingen van medicijnen.
Hoge bloeddruk.
Een klap tegen het hoofd.
Hersenschudding.
Erfelijke factoren en ziekten, bv diabetes,MS,
Ziekte van Meniere.
Dit zijn een aantal mogelijkheden.
 

HOE GA JE ERMEE OM?

Negeer je het?
Zoek je afleiding?
Word je boos?
Word je angstig?
In de eerste plaats:Je gaat op zoek naar oplossingen.Dit kost tijd:je hebt heel veel geduld nodig.
NEEM die tijd:misschien is dat de boodschap achter deze klacht?
Wees ervan overtuigd dat er  wat aan te doen is.
En reken op de wijsheid van je lichaam:het zelfvermogend genezen van het lijf.
 
 

WAT HEEFT DEZE KLACHT JE TE VERTELLEN?

Ik kijk altijd naar wat een symptoom mij te vertellen heeft.
Luister je naar je innerlijke stem? Waarom wordt deze klacht op je bordje gelegd?
Luister je echt naar anderen?
Komt het in je familie ook voor?
Als oorsuizen ontstaat door gehoorproblemen:
Kan het zijn dat je uit zelfbescherming vroeger de oren”gesloten ” hebt? Als overlevingsmiddel?
Let op je gedachten: zijn het positieve of juist vaker negatieve gedachten?
Als je op deze manier een naar jezelf kijkt kun je dingen gaan veranderen.En dan eens goed letten op het resultaat:
Verandert het oorsuizen?
Hoe dan?
 

WAT KUN JE ZELF DOEN?

HEEL VEEL.
Wees daarvan verzekerd. Blijf hoopvol.
In de eerste plaats: doe OORYOGA.
Ik ben bezig om een boekje samen te stellen met speciale yoga oefeningen voor de Tinnitus.
Meridiaanyoga: soms is de bloedcirculatie niet optimaal: dan helpt het om de meridianen te leren openen.
Mindfulness: Er zijn oefeningen gericht op oorsuizen. Het helpt je om met juist deze klacht om te kunnen gaan.
Het wordt minder obsederend.
Ontspanningsoefeningen:hoe meer ontspannen je bent, hoe minder last je van oorsuizen hebt. Je gaat je op andere dingen richten.
Als je nagedacht hebt over  wat deze klacht jou te zeggen zou kunnen hebben,leer dan  te werken met affirmaties en je te richten op een gezond oor.
Ik vertel je hier graag meer over.
Yoga-Mudra: middels hand en vingerhoudingen kun je veranderingen bewerkstelligen.
De MIR-Methode: Middels hand aanraken en het hardop uitspreken van de 9 stappen om veranderingen te bewerkstelligen: een uitstekende methode.
Vingerreflexologie, Voetreflexologie en Handmassage.Via vingers en voeten massage kun je gericht de oren behandelen.
Karakteranalyse middels Voetdiagnostiek:je kunt zo op onvermoede talenten stuiten, maar ook op blokkades. Heel verhelderend.
Energetische oefeningen en Qi Gong oefeningen om beter te leren horen en zien.
Chi Neng Qi Gong oefeningen,waarvan er zeker 5 speciaal kunnen helpen bij tinnitus.
Edelsteentherapie: de trillingen van de stenen:  daar kun je mee leren werken.
Darmtherapie en Irisscopie.
De Chinese geneeskunde leert ons”De dood huist in de darmen”, m.a.w.:zorg voor een gezonde leefwijze,bewegen en goede voeding.
Alle voeding vers en niet uit pak,blik,zak of opwarmen in de Magnetron.
Koop je voedingsmiddelen in een Natuurwinkel.
Lees de etiketten(ev. een leesbril mee).
Schusslerzouten: welke te nemen ivm tinnitus.
Chinese Geneeskunde en Tinnitus: de nieren beheersen de functie van de oren. Met name doofheid en tinnitus met een lage fluittoon behoren tot de nierpathologie.
Zorg voor veel drinken en een goede detox manier.
Zorg voor een goed werkend immuunsysteem.
Acupunctuur:naalden of laser therapie, net wat je aanspreekt.
 
Als je vragen hebt over hulp bij tinnitus,mail me of bel me:0182-584053.
Ook voor een afspraak.
 

Meer lezen:

www.evenwichtigleven.nl/klachten/oorsuizen-tinnitus
www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html
www.kno.nl/patienten-informatie/oor/oorsuizen
www.natuurdietisten.nl
 

Literatuur:

Maria Holl. De tinnitus-ademtherapie Uitgeverij Pantha Rei
Maria Holl.Oorsuizingen verminderen Uitgeverij Patha rei.
Eerste hulp bij oorsuizen. Olav Wagenaar. Spreekuur thuis.Een imprint van Polesz Uitgevers bv Koog aan de Zaan
Dr.M.Markus/A.Hoffmann. Oorsuizingen.De Driehoek Amsterdam
S.Masunag. Meridiaanoefeningen. Altamira-Becht
Donna Eden. Het energie boekje. Altamira
De sleutel tot zelfbevrijding. Christiane Beerlandt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
 


Yoga voor de behandeling van diabetes

Beweging speelt een belangrijke rol in de preventie en de behandeling van diabetes. Regelmatig sporten voorkomt het ontstaan van diabetes type 2, verhoogt de gevoeligheid van de cellen voor insuline en verbetert het glucosemetabolisme.
Bij sporten denken we vooral aan lopen, fietsen, zwemmen, fitnessen, enz. en niet meteen aan yoga. Toch is er steeds meer bewijs voor het gunstige effect van yoga op de lichamelijke conditie en op het metabolisme. Regelmatig yoga beoefenen vermindert stress, verlaagt de hartslag en de bloeddruk, vermindert overgewicht, verlaagt cholesterol en triglyceriden en verbetert de insulinegevoeligheid.
 
De houdingen en ademhalingsoefeningen hebben een gunstig effect op het neuro-endocrien systeem (de wisselwerking tussen het zenuwstelsel en het hormonaal systeem). Waarom dat zo is, is nog niet helemaal duidelijk, maar verschillende onderzoekers hebben vastgesteld dat yoga een goede aanvullende therapie is voor de behandeling van diabetes type 2.
 
In een recente studie onderzocht men het effect van yoga op de bloedsuikerspiegel bij tachtig diabetes type 2 patiënten van 30 tot 60 jaar, die geen diabetesmedicijnen of insuline kregen, niet verslaafd waren aan alcohol, een bloedsuikerspiegel onder de 300 mg/dl hadden en nog geen vergevorderde zenuwschade hadden. Een groep van vijftig patiënten met dezelfde criteria deed geen yoga en diende als controlegroep.
De patiënten hadden voordien nooit aan yoga gedaan. Ze kregen een maand lang vijf dagen per week een uur yogales, daarna moesten ze vijf maanden thuis oefenen.
 
In de yogagroep daalde de nuchtere bloedsuikerspiegel geleidelijk van gemiddeld 142 mg/dl aan het begin van de studie naar gemiddeld 118 mg/dl aan het eind van de studie (na zes maanden). In de controlegroep daalde de nuchtere bloedsuikerspiegel niet.
 
In de yogagroep daalde de postprandiale bloedsuikerspiegel (na de maaltijd) van gemiddeld 214 mg/dl aan het begin van de studie naar gemiddeld 179 mg/dl aan het eind van de studie. Geglycosyleerd (versuikerd) hemoglobine (HbA1c), een maat voor een langdurig verhoogde bloedsuikerspiegel, daalde in de yogagroep van 7,6% aan het begin van de studie naar 6,3% aan het einde van de studie.
In de controlegroep daalden de postprandiale bloedsuikerspiegel en HbA1c niet.
 
De onderzoekers menen dat yoga een positief effect heeft op het metabolisme, op de lichaamssamenstelling en op de eetlust, maar ook op de mentale en emotionele gezondheid en de zelfcontrole. De effecten zijn al meetbaar na een maand en blijven gestaag verbeteren naarmate men langer aan yoga doet.
 
Het yoga-programma in dit onderzoek bestond uit de vuurademhaling (kapalabhati), de zonnegroet (surya namaskar), de cobrahouding (bhujangasana), de spinkhaanhouding (shalabhasana), zittend voorwaarts buigen (paschimottanasana), de berghouding (tadasana), de driehoek (trikonasana), de wind bevrijdende houding (pavanamuktasana), de vishouding (matsyasana), de ploeghouding (halasana), de boothouding (naukasana), de kikkerhouding (mandukasana) en de pauwhouding (mayurasana).
 
Popli U, Subbe CP, Sunil K. Research Letter-The Role of Yoga as a Lifestyle Modification in Treatment of Diabetes Mellitus: Results of a Pilot Study. Altern Ther Health Med. 2014 Nov;20(6):24-26

lokatie: Westhaven 54, 2801pm te Gouda. Opgave bij Jantsje: tel: 0182-584053.

BEWEGING VOOR SENIOREN IN HET KADER VOOR VALPREVENTIE
Dit is een onderwerp waar op dit moment veel aandacht voor is.
Ik wijs hier meteen op een leuk filmple van Erik Scherder, die een mooi boek hierover schreef:" laat je hersenen niet zitten"
Uit ervaring weet ik dat senioren geneigd zijn geen onbekende dingen te ondernemen.
Dat is erg jammer, want we willen graag GEZOND! ouder worden.
Met lichaamsbeweging kun je de hersenen activeren.
Bewegen is leven en het verbetert je humeur.
Ik wil graag een proefles voor senioren organiseren, maar ook voor activiteitenbegeleiders.
De bewegingen kunnen zittend en staan worden gedaan.
Ze zijn licht en gemakkelijk
Op Zaterdag 2-6-018, om 11.30,bent u hartelijk welkom in mijn Praktijk Paracelsus,Westhaven 54,2801pm te Gouda.
Aanmelden is noodzakelijk.Tel:0182-584053.
Wilt u liever oplocatie?
Voor een Proefles kom ik graag gratis naar u toe.
GEZOND OUDER WORDEN STAAT BIJ MIJ HOOG IN HET VAANDEL!
JANTSJE DEKKER,CHI NENG QI GONG INSTRUCTOR,YOGADOCENTE, VOETREFLEXOLOGE.